Last van wanbetalers?

Een incassobureau neemt vele zorgen uit handen

Hoe ga je om met wanbetalers?

Helaas komt het met enige regelmaat voor; een klant of opdrachtgever is nalatig in het betalen van een factuur. Ondanks dat je hem een aantal herinneringen hebt verstuurd. Een incassobureau kan u adviseren en ondersteunen als u te maken heeft met wanbetalers.

Start gratis offerteaanvraag!

Incassobureau Pro voorziet je van een aantal handige tips hoe je om kunt gaan met wanbetalers. Zo kan een hoop ellende worden voorkomen.

Is een analyse van je nieuwe klant verstandig?

Voordat je zaken gaat doen met een nieuwe opdrachtgever is het verstandig om een risicoanalyse te maken van je opdrachtgever. Dit kan vrij eenvoudig. Controleer bij het BKR of de klant betalingsachterstanden heeft. Je kan je als zelfstandig ondernemer aansluiten bij het BKR. Maak gratis gebruik van de dienstverlening en ontvang persoonlijk advies.

Contracten en betalingen

Stel een duidelijk contract op en laat deze door een advocaat of jurist controleren. Zo bent u er zeker van dat u juridisch sterk staat. Vermeld een duidelijke datum op de factuur, evenals een afgesproken betalingstermijn. Heb je na de afgesproken termijn niets ontvangen? Stuur dan een eerste herinnering. Mocht het escaleren, dan maakt deze stap het straks een stuk eenvoudiger om een incassobureau of deurwaarder in te schakelen.

Telefonisch contact

Indien je na een week nog geen betaling hebt ontvangen dan kan je het op een andere, persoonlijke manier benaderen. Bovendien is de kans op een snelle incasso groter. Vraag naar de reden waarom de betaling nog niet is voldaan. Blijf beleefd, maar wees duidelijk.


Vind een erkend en professioneel incassobureau!

Maak gratis gebruik van de dienstverlening.


Wanneer een tweede herinnering sturen?

Heb je twee weken na het versturen van de herinnering nog geen betaling of reactie ontvangen? Dan wordt het tijd om een tweede herinnering te sturen waarin je de klant verzoekt om binnen 5 dagen te betalen. Hou het ten alle tijden zakelijk, ook al ben je gefrustreerd over de situatie.

Stel duidelijk dat als de opdrachtgever niet betaalt, u genoodzaakt bent om verdere stappen te nemen. De volgende stap die u zelf nog kan nemen is het sturen van een aanmaning. In de aanmaning vermeld je dat dit de laatste kans is op betaling zonder tussenkomst van een incassobureau.

Wanneer incassobureau inschakelen?

Na 5 dagen nog steeds geen reactie? Neem dan contact op met een incassobureau, die uw debiteur naar alle waarschijnlijkheid een ingebrekestelling zal sturen. De kosten die worden gemaakt zijn voor rekening van de opdrachtgever.

Note: Bij een faillissement van de debiteur zijn de kosten van de deurwaarder en de gerechtelijke procedure voor jou. Je doet er dus verstandig aan om in te schatten of de debiteur nog meer schulden heeft. Het incassobureau kan hierin bijstaan. Vraag gratis offertes aan.

Dagvaarden

Wanneer dit nog steeds niet het gewenste resultaat oplevert wordt het tijd om een dagvaarding uit te brengen, waarmee de debiteur voor de rechter wordt gedaagd. In de dagvaarding staat gedetailleerd opgenomen wat er wordt geëist, evenals een onderbouwing voorzien van bewijsstukken (zoals een contract). Het incassobureau heeft hier ervaring in en beschikt in de meeste gevallen over een juridisch adviseur.

Geef wanbetalers geen kans en doe je voordeel met de bovenstaande tips. Professionele hulp nodig van een incassobureau? Neem dan eens contact met ons op!





Incasso starten

Gratis incasso tarieven vergelijken?

Vergelijk gratis offertes van incassobureaus uit de regio en kies!