Wanbetalers

Hoe ga je om met wanbetalers?

Helaas komt het met enige regelmaat voor; een klant of opdrachtgever is nalatig in het betalen van een factuur. Ondanks dat je hem een aantal herinneringen hebt verstuurd. Incassobureau Pro voorziet je van een aantal handige tips hoe je om kunt gaan met wanbetalers. Zo kan een hoop ellende worden voorkomen.

Analyse van je nieuwe klant

Voordat je zaken gaat doen met een nieuwe opdrachtgever is het verstandig om een risicoanalyse te maken van je opdrachtgever. Dit kan vrij eenvoudig. Controleer bij het BKR of de klant betalingsachterstanden heeft. Je kan je als zelfstandig ondernemer aansluiten bij het BKR.

Contracten en betalingen

Stel een duidelijk contract op en laat deze door een advocaat of jurist controleren. Zo bent u er zeker van dat u juridisch sterk staat. Vermeld een duidelijke datum op de factuur, evenals een afgesproken betalingstermijn. Heb je na de afgesproken termijn niets ontvangen? Stuur dan een eerste herinnering. Mocht het escaleren, dan maakt deze stap het straks een stuk eenvoudiger om een incassobureau of deurwaarder in te schakelen.

Telefonisch contact

Indien je na een week nog geen betaling hebt ontvangen dan kan je het op een andere, persoonlijke manier benaderen. Bovendien is de kans op een snelle incasso groter. Vraag naar de reden waarom de betaling nog niet is voldaan. Blijf beleefd, maar wees duidelijk.

Tweede herinnering

Heb je twee weken na het versturen van de herinnering nog geen betaling of reactie ontvangen? Dan wordt het tijd om een tweede herinnering te sturen waarin je de klant verzoekt om binnen 5 dagen te betalen. Hou het ten alle tijden zakelijk, ook al ben je gefrustreerd over de situatie. Stel duidelijk dat als de opdrachtgever niet betaalt, u genoodzaakt bent om verdere stappen te nemen.

Incassobureau inschakelen

Na 5 dagen nog steeds geen reactie? Neem dan contact op met een incassobureau, die uw debiteur naar alle waarschijnlijkheid een ingebrekestelling zal sturen. De kosten die worden gemaakt zijn voor rekening van de opdrachtgever. Note: Bij een faillissement van de debiteur zijn de kosten van de deurwaarder en de gerechtelijke procedure voor jou. Je doet er dus verstandig aan om in te schatten of de debiteur nog meer schulden heeft. Het incassobureau kan hierin bijstaan. Neem met ons contact op via het contactformulier.

Dagvaarden

Wanneer dit nog steeds niet het gewenste resultaat oplevert wordt het tijd om een dagvaarding uit te brengen, waarmee de debiteur voor de rechter wordt gedaagd. In de dagvaarding staat gedetailleerd opgenomen wat er wordt geƫist, evenals een onderbouwing voorzien van bewijsstukken (zoals een contract). Het incassobureau heeft hier ervaring in en beschikt in de meeste gevallen over een juridisch adviseur.


Geef wanbetalers geen kans en doe je voordeel met de bovenstaande tips. Professionele hulp nodig van een incassobureau? Neem dan eens contact met ons op!